Пізнавальна гра – подорож «Мандри у світ права»

22.11.2017   Administrator   Категорія: Методична скарбничка

 

 

Мета. Ознайомити з основними правами дітей; формувати уявлення про Декларацію прав дитини, Конвенцію прав ООН; сприяти формуванню поваги та гідності до прав людини, норм та правил співжиття людей в суспільстві, відповідальності за свої вчинки, громадянської позиції, розуміння необхідності вивчення прав людини; розвивати культуру дітей, акторські здібності; виховувати людські чесноти і сприяти подоланню недоліків.

Обладнання. Ілюстрований матеріал до теми, картки для групової роботи, реквізити для інсценізації, рольової гри.
Відеоматеріал. Презентація, фізкультхвилинка.
План проведення:
I. Організаційний момент. Мотивація.
    II.Подорож:
1. Зупинка « Історична».
2. Зупинка « Галявина казок»:
     а) казково- правознавча лотерея (робота в групах);
     б) «Судовий процес» (рольова гра).
3.  Зупинка « Інформаційна».
4. Повернення до школи:
    а) тест «Права в дзеркалі життя»;
    б) «Дерево правової мудрості».
III. Підсумок.
Хід заходу
 I. Організаційний момент. Мотивація. (Додаток 1. Слайд 1)
Ведучий туристичної групи (екскурсовод):
  • Ми живемо у чудовій країні – Україні. Ми – діти, громадяни своєї держави.
  • А що означає бути громадянином України?
Сьогодні , подорожуючи і вивчаючи права дитини, спробуємо дати  відповіді на це питання.
Пройшло не одне тисячоліття, поки  людство прийняло закони, які оберігають дитину.
Як це було? Давайте дізнаємось. Отож, рушаймо в подорож – у світ прав. Ми будемо не тільки туристами, а  й акторами,  дослідниками нашої історії та становлення законів.
II. Подорож
Слайд 2. ( Автобус, музика)
  1. Зупинка «Історична»
Слайд 3. Зупинка « Історична»
Екскурсовод:
  • Ми під’їхали до першої зупинки . Завітаємо до музею.
Слово надається нашим історикам.
1 учень:
  • У різні епохи неоднаково дивились на виховання та догляд за дітьми. Діти не мали іграшок, одягу. Хлопчиків та дівчаток одягали однаково: в платтячка або сорочечки. Навіть слово « дитина» довго не мало точного значення. Наприклад, в середньовічній Німеччині воно було синонімом до слова « дурень». Дітям жилось важко. Тільки діти дуже заможних батьків мали умови для всебічного розвитку. Діти ж простих трударів були змушені працювати з восьми років. (Слайд 4)
Аж у 15-16ст. на дітей почали звертати увагу, а у 17-18ст. виник справжній інтерес до дитини.
2 учень:
  • Перенесімось в 11 ст., Київська Русь. ( Слайд 5)
У центрі Києва височить Софійський собор. Князь Ярослав Мудрий присвятив його « мудрості християнського вчення». Князь, прагнучи посилити політичну роль столиці Русі, і далі укріплює, розширює і прикрашає Київ.
                      Інсценізація
У світлиці палацу перед князем Ярославом стоїть чернець і промовляє:
  • Світлий князю, я розумію, що Анна –ваша улюблена дочка, але ж усі діти пишуть на дерев’яних  дощечках, вкритих воском, тоді як Анна – чорнилом на дорогому пергаменті.
  • Не твоя справа вирішувати , що для мене дорого, - відповів князь. – Не  для забави навчаю я Анну, а для могутності нашої держави. Великі справи чекають на Анну, -задумливо мовив князь.- А зараз іди до неї і навчай усього, що сам знаєш. (Слайд 6)
Слайд 7. Кожна дитина має право на освіту.
Учень 3: 16ст. ,українське село. (Слайд 8)
Одного дня, в неділю, збираючись до церкви, мати ніяк не могла вибрати сорочку маленькому синові. Тому відпустила старшу доньку Оксану  з Петриком уперед, пообіцявши їх наздогнати. Та в цей час  підступні кримські татари, оточивши село, зненацька напали на людей біля церкви і захопили їх у полон.  Так потрапили Оксанка і Петрик у неволю.
Спливло багато часу, а може й не дуже, як привезли татари дітей у Кафу, до моря. Дівчину швидко продали, а потім перепродали багатому туркові. Сподобалась вона туркові так, що він утратив всю свою пихатість. Дарунки коштовні їй приносив, ласощами пригощав, піснями та музикою веселив, та все їй було  немиле. Тільки забажала вона купити  у татар одного  хлопця (а то був її брат Петрик) і відправити його з купцями в Україну. Так і сталось. А Петрик згодом подався до козаків і став козацьким ватажком.
  • Чи були діти захищені тоді від неволі, рабства, торгівлі ними?
Слайд 9. Усі діти мають право на безпечне життя поряд з батьками.
Екскурсовод:
  • Рушаймо далі (Слайд 10)
2. Зупинка «Галявина казок»
     Слайд 11. « Галявина казок»
Екскурсовод:
-Перед нами галявина казка. Тут ми зустрінемось з улюбленими казковими героями та спробуємо дати оцінку подіям, які з ними відбулися. Для цього об’єднаємось у групи.
                   Казково – правознавча лотерея (Додаток 2)
- Кожна група на аркуші паперу обирає уривок з казки та завдання до нього: вкажіть автора та назву казки, до якої належить даний уривок. Які права героїв порушено?
  1. «Мауглі майже з народження жив серед тварин». (Слайд 12)
  • Які права героїв порушено?
Відповіді дітей. (Слайд 13).
Кожна дитина має  право на ім’я, громадянство з моменту народження.
  1. « У бочку з сином посадили, (Слайд 14).
Засмолили, покотили.
І пустили в океан –
Так звелів їм цар Салтан»
  • Чи мали право люди так вчинити з царицею і дитиною? Які права вони порушили?
Відповіді дітей. (Слайд 15).
Головне право людини – право на життя.
  1. «Мешканці пташиного двору ображали гидке каченя…» (Слайд 16)
  • Чому мешканці пташиного двору ображали гидке каченя? Чи мали вони на це право?
Відповіді дітей. (Слайд 17).
Усі діти, незалежно від кольору шкіри, статі  є рівними у своїх правах.
  1. «Діти, допоможіть! Посадили мене в тюрму за те , що допоміг Гарбузу  повернути його будиночок».(Слайд 18)
  • Чиї та які права були порушені?
  • Відповіді дітей. (Слайд 19).
Кожна дитина має право на волевиявлення.
  1. «Попелюшка всім немов подружка.
З нею дружать діти всіх країн.
А жила так тяжко Попелюшка,
Бо була у домі за прислужку,
Бо недобра мачуха, як відьма,
Кривдила щодень дівчатко бідне.» (Слайд 20)
  • Хто знущався з Попелюшки і примушував тяжко працювати? Які права  порушувались по відношенню до неї?
Відповіді дітей. (Слайд 21)
Кожна дитина має право на захист від  насильства.
  1. «Опікун Гаррі Поттера перехоплює і читає листи, що надходять хлопчику зі школи чарівників.» (Слайд 22)
  • Яке право Гаррі порушено?
  • Відповіді дітей. (Слайд 23)
Кожна дитина має право на приватне життя.
Екскурсовод: Кожна дитина має право на відпочинок. (Слайд 24)
  • Відпочинемо й ми. Фізкультхвилинка. «Ти щасливий» (Додаток 3)
  • А зараз завітаємо до Храму правосуддя.
Рольова гра.
Суддя. Встати. Суд іде. Розглядається справа з казки  «Дідова дочка й бабина дочка». (Слайд 25) До зали запрошуються дідова дочка і баба. Слово надається дідовій дочці.
Дідова дочка. Ваша честь.
Втратила я матір. Стала сиротою,
Батько одружився із жінкою злою.
Із бабиною дочкою я на досвітки ходила,
В той час як я пряла,  вона байдики била.
Перед матір’ю своєю мене обмовляла,
Злобу й ненависть до мене викликала.
Зла мачуха наказала мене погубити
У ліс однісіньку віднести й лишити.
Суддя. Слово надається бабі.
Баба. Ваша честь.
Як побачила я, як падчерка багачкою стала
То такої долі й дочці зажадала.
Дуже каюсь я тепер, бо все зрозуміла:
Мою дочку непутящу злоба й лінь згубила.
А тепер чекаю я на рішення суду,
Будь-який вирок поважати буду.
Суддя. Слово надається суду присяжних.
  • Баба скривдила падчерку. Тому що повірила словам доньки.
Суддя. Суд оголошує рішення: зобов’язати бабу вивчити статті Конвенції, а дітей не кривдити, а любити їх і про них дбати.
Слайд 26. Кожна дитина має право на любов і піклування.
Екскурсовод:
- Рушаймо далі. (Слайд 27)
3. Зупинка «Інформаційна»
Слайд 28. Зупинка «Інформаційна»
Екскурсовод:
  • А зараз завітаємо до Будинку законодавства.
  • Хто ж дає нам закони, які нас захищають?( Держава)
Кожна держава повинна піклуватись про своїх громадян. В кожній демократичній державі є закони, які захищають людину, гарантують  її права.
  • Послухайте наших консультантів.( Слайд 29)
Конституція – основний закон будь-якої держави про її устрій, будову, права та обов’язки громадян.
Декларація прав дитини – документ, в якому визначені права дитини. Проголошена 20 листопада 1959 року Генеральною асамблеєю ООН.
Конвенція про права дитини – набула чинності в Україні 27 вересня 1991 року.
«Закон про охорону дитинства» - Україна прийняла 2001 року.
Екскурсовод:
  • Настав час повертатись до школи.
4. Повернення до школи.
  • Поговоримо про правові моменти з повсякденного життя.
              Тест « Права в дзеркалі життя» (Слайд 30)
Зачитайте правильну відповідь:
  1. Ти запізнився на урок і вчитель робить тобі зауваження. Як ти вчиниш? (Слайд 31)
        - підеш по школі гуляти;
        - звернешся до директора зі скаргою на вчителя;
        - попросиш вибачення і дозволу сісти на місце.
2. Ти повертаєш в бібліотеку пошкоджену книгу і бібліотекар пропонує відшкодувати її вартість. Як ти вчиниш? (Слайд 32)
         - скажеш, що тебе не попереджали при запису до бібліотеки;
        - відмовишся, посилаючись на те, що її пошкодив попередній читач;
        - запропонуєш відремонтувати і по можливості подарувати книгу з власного зібрання з дозволу батьків;
        - перестанеш відвідувати бібліотеку.
3. Ти їхав на велосипеді і зачепив дівчинку, яка впала. Твої дії? (Слайд 33)
        - зупинишся, нагримаєш, щоб не плуталась під колесами;
        - зупинишся, піднімеш її і поїдеш далі;
        - зупинишся, піднімеш, обтрусиш і проведеш додому.
4. Якщо ти захворів, то маєш повне право: (Слайд 34)
        - вимагати в батьків задоволення всіх своїх бажань;
        - на повноцінну медичну допомогу;
        - ти мусиш ходити до школи.
5. У твій клас прийшов новенький – хлопчик з особливими потребами. Як ти його зустрінеш? (Слайд 35)
        - не покажеш й виду, що він особливий;
        - відмовишся від спілкування;
        - спілкуватимешся в окремих випадках або з умовою.
Слайд 36. Справедливість – основа прав.
Екскурсовод:
  • І на завершення пропоную вам зробити добре діло - допомогти «дереву  правової мудрості» зазеленіти. Почепити листочки з записаними на них. (Діти чіпляють на дерево листочки з написаними на них правами). (Додаток 4)
III. Підсумок
         Екскурсовод:
  • Ось і добігла до кінця наша казково-правова мандрівка, протягом якої ми ознайомились з правами дітей і переконались в тому, що знати їх дуже важливо. Маю надію, що тепер ви зумієте захистити свої права, якщо в цьому виникне необхідність.
  • Запам’ятайте номери  телефонів :
Слайд 37.   102 -   національна поліція України
                    0800500225 – національна дитяча  «гаряча лінія»
  • Я вірю, ви будете спражніми громадянами своєї країни.