Узагальнення знань і вмінь з теми "Дієслово" (урок української мови, 4 клас)
20.10.2017 Administrator Категорія: Методична скарбничка
( урок подорож з елементами ігор)
Тема. Узагальнення знань і вмінь з теми „ Дієслово"
Мета: - узагальнити й систематизувати набуті знання, з даної теми; розвивати вміння аналізувати й синтезувати мовні явища Закріпити навички правопису не з дієсловами, та особових закінчень, удосконалювати вміння розпізнавати часові форми дієслова та вміння правильно вимовляти дієслова з -ться, - шся.
- розвивати мову, спостєріжливість, пам`ять, увагу.
- Виховувати інтерес до вивчення рідної української мови.
Обладнання : картки з прислів’ями; схема морфологічного розбору дієслів; сигнальні картки (1 і 2 дієвідміна) , кросворди.
Хід уроку.
І. Організація класу.
- Діти, поверніться до гостей, привітайтеся. Подумки побажайте добра присутнім гостям, усім людям і собі. Повертайтеся до мене, сідайте і почнемо працювати.
II. Оголошення теми, мети.
- Сьогодні в нас урок буде незвичайний, а незвичайний тим,що ми помандруємо на цьому чудовому кораблі.
- Ми вже багато уроків працюємо з дієсловом. Навчилися розпізнавати дієслова, робити морфологічний аналіз, дізналися про словотворення дієслів різних часових форм.
Зошит свій я відкриваю
Та під нахилом кладу.
І від вас не потаю –
Ручку я ось так тримаю.
Сяду рівно, не зігнусь.
За роботу вмить візьмусь.
- Записуємо число, класна робота.
Хвилинка каліграфії.
- На хвилинку каліграфії, я пропоную відгадати ребус:
(малюнок берези,яка зображена на хмаринці, а з іншого боку каліграфічна хвилинка)
- Так, це березень.
- Перший весняний місяць, він має кілька назв.У березні починає рухатися сік-тож і кажуть: "місяць-соковик".
"Березоль", бо на березах розпускаються бруньки. "Різнопогодник", бо березень примхливий: то дощ, то сніг, то мороз.
- Перша буква слова ” березень” – Б б.
- Запишіть, будь ласка, каліграфічно цей рядочок.
Б б бе ер ень за еб березень
- Доберіть спільнокореневі слова (береза, березовий).
- Чому вони є спільнокореневі?(Тому, що в них є спільна частинка).
- Яка? (берез)
- Придумайте речення із словом березень. Запишіть і підкресліть головні члени речення.
- Які головні члени речення ви підкреслили?
Узагальнення й систематизація вивченого.
-
Як ви гадаєте чи все є для того, щоб корабель вирушив у плавання?
-
Чого не вистачає? (вітрил)
-
Щоб кожне вітрило з’явилося нам потрібно виконати правильно завдання.
Отже, Ви готові? Вирушаємо. Перше наше завдання.
1. „Бліцоптування”
-Що таке дієслово?
- Яким членом речення найчастіше є дієслово?
- Як називається початкова форма дієслова?(неозначена форма дієслова).
- На які питання відповідає неозначена форма дієслова?
- Які часові форми дієслова ви знаєте ?(минулий, теперішній, майбутній час).
- Коли можна визначити рід дієслова?(якщо воно в однині минулого часу).
- На скільки дієвідмін поділяються дієслова?
- Як визначити дієвідміну дієслова?(поставити його у формі 3-ї особи множини теперішнього часу).
-Назвати дієслово теперішнього часу 1-ї особи множини.(ми малюємо)
-
Як пишеться дієслово розкриває ц" а ?
(Молодці, з цим завданням ви справилися чудово, а зараз ми дізнаємося як ви справитесь із другим завданням)
2. „Мовна розминка"
Групова робота
(Учні отримують картки із словами. я роздаю кожній групці завдання, по-моєму сигналу починаємо виконувати. – яка групка справиться найтихіше і найшвидше).
Завдання: Потрібно слова так розставити,щоб вийшло прислів’я. В дієсловах визначити час.
За гроші розуму не купиш.
Умій сказати, умій і змовчати.
Зійшов сніжок – берись за плужок.
Весна ледачого не любить.
Грак прилетів - через місяць зійде сніг.
Спить , як мокре горить.
Отже, дієслова можуть бути у формі минулого, теперішнього, майбутнього часу або в неозначеній формі.
Завданням справилися на нашому кораблі з’являється 1-е вітрило. І він помаленько рушає. Ми рушаємо далі до наступного завдання .
3. “Зоровий диктант”
Показую слова на листочках.
Закінчилася, набридла, пригріє,потечуть, зазеленіє, зацвітуть, славим, співаєм, зустрічаєм, прилетіли, дзвенить, милуємось, бринять.
- Перечитайте слова, до якої частини мови вони належать?
- Про яку ситуацію йдеться . Складіть і запишіть 5-7 речень, пов’язані між собою за змістом, підкресліть присудки.
До якої частини мови належать присудки?
У реченні дієслова виконують роль присудка.
Із 2-им завданням ми справилися, на нашому кораблі з’являється ще одне вітрило.
Острів Відпочинок. Фізкультхвилинка.
Отже, ми прибули на острів Відпочинок.
- Вийдіть всі із-за парт, я буду вам читати текс, коли ви почуєте дієслова, ви підстрибнете і сплеснете у долоні.
Синіє небо. На ньому золоте сонце сипле скрізь гарячими блискучими бризками. По шляху біжать струмочки. Вони дзвенять, підстрибують, танцюють, весело щось бубонять. Залишався проти сонця гай. Дерева стоять у блискучих краплях.
Густішою стіною сплелося жито. Поміж його стеблами синіють волошки. Гудуть бджоли. Високо в небі кричить чайка. Ось вона блиснула на сонці срібним крилом і зникла.
4. „Мудреці".
Ми трішки відпочили, а зараз давайте подумаємо.
-Два учні аналізували кількість слів у реченні і засперечалися :
один стверджував, що слів шість, а інший, що слів – п’ять. Хто правий ?
Мудрим ніхто не родився, а навчився.
-Якого правила не знав другий учень?
-Як пишеться частка не з дієсловами?
-Складіть речення на це правило і запишіть його. Зачитайте .
5. „Знайдіть загублені букви" (сигнальні картки)
- Гор...ш, сто...ш, воз...ш, бер…ш, нос ..ш, лет...ш.
6. „Морфологічна".
-(Розбір дієслова як частини мови).
-Запишіть речення:
Наш корабель пливе по океану.
-Розберіть дієслово (за схемою).
-
Підсумок уроку.
-Ось і добігла докінця наша подорож.
- Яку частину мови ми закінчили вивчати?
- За чим змінюється дієслово?(за числами, часами і за родами у мин.ч.)
- Які називається початкова форма дієслова?( неозн. форма)
- Як пишеться не з дієсловами? (окремо).
(Дітки нам сонечко посміхнулося і я вам бажаю гарного настрою на весь день)
-
Домашнє завдання.
-виписати з орфографічного словника по п’ять дієслів першої і
другої дієвідміни.
- С. 81, вправа 155 за підручником.
На цьому наш урок завершений. Дякую всім за співпрацю.