Психологічна готовність дітей до навчання в 1-му класі
04.03.2020 Administrator Категорія: Сторінка психолога
Психологічна готовність дитини до школи
Морфологічна зрілість
• Стан здоров’я дитини (медична група здоров’я); • Рівень сформованості крупної моторики;
• Рівень сформованості мілкої моторики;
• Біологічний вік.
Інтелектуальна зрілість
Рівень розвитку різних психічних функцій:
• Мислення (наочно-дійове, наочно-образне, словесно-логічне);
• Сприйняття (зорове, слухове);
• Пам’яті (зорова, слухова, довільна);
• Мовлення (звуковий аналіз, словниковий запас, володіння зв’язним мовленням);
• Уява;
• Увага (стійкість, розподіл, переключення, об’єм).
Емоційно-вольова зрілість
• Рівень розвитку довільності;
• Навчальна мотивація;
• Рівень тривожності.
Соціальна зрілість
• Соціальна компетентність;
• Комунікативні навички.
Рекомендації психолога
батькам щодо підготовки дитини до школи
• Не лякайте дитину невдачами та майбутніми проблемами у школі.
• Частіше розповідайте своїй дитині про щасливі миті своїх шкільних років. Це сприятиме зняттю тривожності, яка пов’язана зі школою.
• Допоможіть дитині одержати інформацію про школу. Це дасть їй змогу не розгубитися ( від невідомого можна очікувати щось неприємне ).
• Пересвідчіться, що ваша дитина, знає власне прізвище, ім’я, по батькові, номер телефону, адресу, імена батьків.
• Привчайте майбутнього учня складати свої речі.
• Вчіть ефективно реагувати на невдачі та програші.
• Вчіть майбутнього першокласника етикету власним прикладом.
• Привчайте дитину до самостійності та самообслуговування.
• Намагайтеся «звичні речі» перетворити на «ігрові завдання».
• Намагайтеся відповідати на всі запитання своєї дитини.
Самодіагностика для батьків
Оцінка мотиваційної готовності до шкільного навчання
1. Чи бажає ваша дитина ходити до школи ?
2. Які вона має знання про школу, знає чим діти займаються в школі ?
Оцінка розвитку пізнання
1. Чи володіє дитина основними поняттями, наприклад : правий – лівий , великий - малий , внизу – вгорі ?
2. Здатна зрозуміти найпростіші випадки класифікації, наприклад: овочі, меблі, рослини ?
3. Чи може малюк вгадати кінцівку нехитрої історії ?
4. Чи здатна дитина утримувати в пам’яті і виконувати як мінімум три вказівки ?
Оцінка базового досвіду дитини
1. Чи доводилось дитині супроводжувати Вас в магазин, на пошту?
2. Чи був малюк у бібліотеці ?
3. Чи доводилося дитині бувати в селі, в зоопарку, в музеї? 4. Чи була у Вас можливість регулярно читати малюкові чи розповідати йому історії ?
5. Чи виявляє дитина підвищений інтерес до чого-небудь, є в неї улюблена справа?
Оцінка мовного розвитку
1. Чи легко дитина відповідає на запитання дорослих ?
2. Чи може дитина пояснити, для чого служать різні речі: щітка, пилосос, холодильник ?
3. Чи в змозі малюк розповісти історію, описати будь-який випадок, що відбувся з ним ?
4. Чи чітко дитина вимовляє слова ?
5. Чи правильна її мова з точки зору граматики ?
Оцінка рівня емоційного розвитку
1. Чи виглядає дитина веселою (удома і серед товаришів ) ? 2. Чи легко малюку «переключатися» при змінах у звичному розпорядку дня, перейти до рішення нової задачі? 3. Чи здатна дитина працювати самостійно 10 – 15 хв.?
Оцінка вміння спілкуватися
1. Чи включається малюк у гру з іншими дітьми, чи ділиться з ними?
2. Чи дотримується він чергування, коли цього вимагає ситуація?
3. Чи здатна дитина слухати інших, не перебиваючи ? Оцінка фізичного розвитку
4. Чи добре дитина бачить, чує ? 5. Чи здатна вона посидіти спокійно впродовж деякого часу ?
6. Чи розвинута в неї координація моторних навичок , наприклад, чи може вона грати м’ячем, стрибати, спускатися і підніматися сходами ?
7. Чи часто вона хворіє ?
Зорове сприйняття, зорова пам’ять
1. Чи може дитина ідентифікувати схожі й несхожі форми ? Наприклад, знайти картинку, несхожу на інші ?
2. Чи може дитина помітити відсутність картинки, якщо їй спочатку показати серію з трьох картинок, а потім одну забрати?
3. Чи здатна дитина розкласти одна за одною (у заданій послідовності) серію картинок ?
4. Чи може малюк інтерпретувати картинку: сформулювати головну думку, простежити зв’язки ?
Рівень слухових здібностей
1. Чи може дитина розрізняти слова, що починаються на різні, але схожі звуки, наприклад, ліс /ніс ?
2. Чи здатна дитина переказати історію, зберігши основну думку й послідовність дій ?
3. Чи ставить дитина запитання про значення слів?
1 |
Фізична готовність |
1. Розвинута тонка моторика пальців рук та долоні. Великий Палець руки повинен мати прямий кут по відношенню до решти пальців. 2. Добре розвинуті м′язи спини, відсутність патології в розвитку хребта. 3. Вміння координувати рухи і зір. 4. Повноцінний зір. 5. Добре розвинуте слухове сприйняття. 6. Зрівноважені сили нервових процесів збудження та гальмування. 7. Вміння застосовувати вольові зусилля в різних ситуаціях. |
2 |
Інтелектуальна готовність |
1. Наявність наочно-образного мислення (в початковій стадії розвитку). 2. Володіння системою уявлень про живу і неживу природу та соціальні явища, відповідно до вимог програми. 3. Наявність творчої уяви, як новоутворення дошкільного дитинства. 4. Розвиток монологічної і діалогічної мови. Уміння довільно вступати в діалог, складати прості, складносурядні та складнопідрядні речення, короткі оповідання. 5. Наявність словникового запасу, що відповідає даному віку. Добре розвинута звукова культура мови. 6. Виявлення допитливості і пізнавальної активності. Вміння та бажання задавати питання і вимагати на них об′єктивної відповіді. 7. Вміння прийняти навчальне завдання і виконувати його, відповідно вимогам дорослого. Володіння різними способами виконання завдання. |
3 |
Мотиваційна готовність |
1. Адекватність бажання ходити до школи. Наявність позитивних мотивів |
4 |
Соціальна готовність |
1. Відсутність шкільної фобії. 2. Розуміння соціальної ролі вчителя, що відрізняється від функцій вихователя і мами. 3. Розуміння своєї соціальної ролі учня, для якого ведучою діяльністю є не гра, а навчання, що базується на праці і нових обов′язках. |
5 |
Рівень розвитку спілкування |
1. Довільність в спілкуванні з дорослими :вміння прийняти навчальне завдання і вказівки дорослого. 2. Відсутність безпосередності та імпульсивності в спілкуванні. 3. Розуміння іронічного і жартівливого тону та адекватна реакція на нього. 4. Вміння будувати взаємостосунки з ровесниками, приймати двійну позицію в процесі спільної діяльності. 5. Чітке дотримання правил гри. 6. Вміння самостійно організовувати спільну діяльність. |
6 |
Особистісний розвиток |
1. Адекватність самооцінку і вміння об′єктивно оцінювати вчинки оточуючих. 2. Володіння нормами поведінки. 3. Глибина і стійкість у вияві почуттів. Довільність в управлінні емоціями і почуттями. |
Пам'ятка батькам першокласників
- Любіть дитину. Не забувайте про тілесний контакт з нею
- Знаходьте радість у спілкуванні з дитиною. Визначте для неї місце в сім'ї.
- Хай не буде жодного дня без прочитаної книжки .
- Розмовляйте з дитиною, розвивайте її мову.
- Цікавтеся справами і проблемами дитини.
- Дозволяйте дитині малювати, розфарбовувати.
- Відвідуйте театри, організовуйте сімейні екскурсії містом.
- Надавайте перевагу повноцінному харчуванню дитини, а не розкішному одягу.
- Обмежте перегляд телепередач, ігри на комп'ютері до 30 хв.
- Привчайте дітей до самообслуговування, формуйте трудові навички і любов до праці.
- Не робіть із дитини лише споживача, хай вона буде рівноцінним членом сім'ї зі своїми правами і обов'язками.
- Пам'ятайте, що діти - не просто продовжувачі ваших вмінь, знань, здібностей. Кожна дитина має право на реалізацію своїх потенційних можливостей і на власну долю.