Психологічна готовність дітей до навчання в 1-му класі

04.03.2020   Administrator   Категорія: Сторінка психолога

Психологічна готовність дитини до школи

Морфологічна зрілість

• Стан здоров’я дитини (медична група здоров’я); • Рівень сформованості крупної моторики;

• Рівень сформованості мілкої моторики;

• Біологічний вік.

Інтелектуальна зрілість

Рівень розвитку різних психічних функцій:

• Мислення (наочно-дійове, наочно-образне, словесно-логічне);

• Сприйняття (зорове, слухове);

• Пам’яті (зорова, слухова, довільна);

• Мовлення (звуковий аналіз, словниковий запас, володіння зв’язним мовленням);

• Уява;

• Увага (стійкість, розподіл, переключення, об’єм).

Емоційно-вольова зрілість

• Рівень розвитку довільності;

• Навчальна мотивація;

• Рівень тривожності.

Соціальна зрілість

• Соціальна компетентність;

Комунікативні навички.

Рекомендації психолога

батькам щодо підготовки дитини до школи

• Не лякайте  дитину невдачами та майбутніми проблемами у школі.

• Частіше розповідайте своїй дитині про щасливі миті своїх шкільних років. Це сприятиме зняттю тривожності, яка пов’язана зі школою.

• Допоможіть дитині одержати інформацію про школу. Це дасть їй змогу не розгубитися ( від невідомого можна очікувати щось неприємне ).

• Пересвідчіться, що ваша дитина, знає власне прізвище, ім’я, по батькові, номер телефону, адресу, імена батьків.

• Привчайте майбутнього учня складати свої речі.

• Вчіть ефективно реагувати на невдачі та програші.

• Вчіть майбутнього першокласника етикету власним прикладом.

• Привчайте дитину до самостійності та самообслуговування.

• Намагайтеся «звичні речі» перетворити на «ігрові завдання».

• Намагайтеся відповідати на всі запитання своєї дитини.

Самодіагностика для батьків

Оцінка мотиваційної готовності до шкільного навчання

1. Чи бажає ваша дитина ходити до школи ?

2. Які вона має знання про школу, знає чим діти займаються в школі ?

Оцінка розвитку пізнання

1. Чи володіє дитина основними поняттями, наприклад : правий – лівий , великий - малий , внизу – вгорі ?

2. Здатна зрозуміти найпростіші випадки класифікації, наприклад: овочі, меблі, рослини ?

3. Чи може малюк вгадати кінцівку нехитрої історії ?

4. Чи здатна дитина утримувати в пам’яті і виконувати як мінімум три вказівки ?

Оцінка базового досвіду дитини

1. Чи доводилось дитині супроводжувати Вас в магазин, на пошту?

2. Чи був малюк у бібліотеці ?

3. Чи доводилося дитині бувати в селі, в зоопарку, в музеї? 4. Чи була у Вас можливість регулярно читати малюкові чи розповідати йому історії ?

5. Чи виявляє дитина підвищений інтерес до чого-небудь, є в неї улюблена справа?

Оцінка мовного розвитку

1. Чи легко дитина відповідає на запитання дорослих ?

2. Чи може дитина пояснити, для чого служать різні речі: щітка, пилосос, холодильник ?

3. Чи в змозі малюк розповісти історію, описати будь-який випадок, що відбувся з ним ?

4. Чи чітко дитина вимовляє слова ?

5. Чи правильна її мова з точки зору граматики ?

Оцінка рівня емоційного розвитку

1. Чи виглядає дитина веселою (удома і серед товаришів ) ? 2. Чи легко малюку «переключатися» при змінах у звичному розпорядку дня, перейти до рішення нової задачі? 3. Чи здатна дитина працювати самостійно 10 – 15 хв.?

Оцінка вміння спілкуватися

1. Чи включається малюк у гру з іншими дітьми, чи ділиться з ними?

2. Чи дотримується він чергування, коли цього вимагає ситуація?

3. Чи здатна дитина слухати інших, не перебиваючи ? Оцінка фізичного розвитку

4. Чи добре дитина бачить, чує ? 5. Чи здатна вона посидіти спокійно впродовж деякого часу ?

6. Чи розвинута в неї координація моторних навичок , наприклад, чи може вона грати м’ячем, стрибати, спускатися і підніматися сходами ?

7. Чи часто вона хворіє ?

 Зорове сприйняття, зорова пам’ять

1. Чи може дитина ідентифікувати схожі й несхожі форми ? Наприклад, знайти картинку, несхожу на інші ?

2. Чи може дитина помітити відсутність картинки, якщо їй спочатку показати серію з трьох картинок, а потім одну забрати?

3. Чи здатна дитина розкласти одна за одною (у заданій послідовності) серію картинок ?

4. Чи може малюк інтерпретувати картинку: сформулювати головну думку, простежити зв’язки ?

Рівень слухових здібностей

1. Чи може дитина розрізняти слова, що починаються на різні, але схожі звуки, наприклад, ліс /ніс ?

2. Чи здатна дитина переказати історію, зберігши основну думку й послідовність дій ?

3. Чи ставить дитина запитання про значення слів?

1

Фізична готовність

1. Розвинута тонка моторика пальців рук та долоні. Великий Палець руки повинен мати прямий кут по відношенню до решти пальців. 2. Добре розвинуті м′язи спини, відсутність патології в розвитку хребта. 3. Вміння координувати рухи і зір. 4. Повноцінний зір. 5. Добре розвинуте слухове сприйняття. 6. Зрівноважені сили нервових процесів збудження та гальмування. 7. Вміння застосовувати вольові зусилля в різних ситуаціях.

2

Інтелектуальна готовність

1. Наявність наочно-образного мислення (в початковій стадії розвитку). 2. Володіння системою уявлень про живу і неживу природу та соціальні явища, відповідно до вимог програми. 3. Наявність творчої уяви, як новоутворення дошкільного дитинства. 4. Розвиток монологічної і діалогічної мови. Уміння довільно вступати в діалог, складати прості, складносурядні та складнопідрядні речення, короткі оповідання. 5. Наявність словникового запасу, що відповідає даному віку. Добре розвинута звукова культура мови. 6. Виявлення допитливості і пізнавальної активності. Вміння та бажання задавати питання і вимагати на них об′єктивної відповіді. 7. Вміння прийняти навчальне завдання і виконувати його, відповідно вимогам дорослого. Володіння різними способами виконання завдання.

3

Мотиваційна готовність

1. Адекватність бажання ходити до школи. Наявність позитивних мотивів

4

Соціальна готовність

1. Відсутність шкільної фобії. 2. Розуміння соціальної ролі вчителя, що відрізняється від функцій вихователя і мами. 3. Розуміння своєї соціальної ролі учня, для якого ведучою діяльністю є не гра, а навчання, що базується на праці і нових обов′язках.

5

Рівень розвитку спілкування

1. Довільність в спілкуванні з дорослими :вміння прийняти навчальне завдання і вказівки дорослого. 2. Відсутність безпосередності та імпульсивності в спілкуванні. 3. Розуміння іронічного і жартівливого тону та адекватна реакція на нього. 4. Вміння будувати взаємостосунки з ровесниками, приймати двійну позицію в процесі спільної діяльності. 5. Чітке дотримання правил гри. 6. Вміння самостійно організовувати спільну діяльність.

6

Особистісний розвиток

1. Адекватність самооцінку і вміння об′єктивно оцінювати вчинки оточуючих. 2. Володіння нормами поведінки. 3. Глибина і стійкість у вияві почуттів. Довільність в управлінні емоціями і почуттями.

 

Пам'ятка  батькам першокласників

  • Любіть дитину.  Не забувайте про тілесний контакт з нею
  • Знаходьте радість у спілкуванні з дитиною. Визначте для неї місце в сім'ї.
  • Хай не буде жодного дня без прочитаної книжки .
  • Розмовляйте з дитиною, розвивайте її мову.
  • Цікавтеся справами і проблемами дитини.
  • Дозволяйте дитині малювати, розфарбовувати.
  • Відвідуйте театри, організовуйте сімейні екскурсії містом.
  • Надавайте перевагу повноцінному харчуванню дитини, а не розкішному одягу.
  • Обмежте перегляд телепередач, ігри на комп'ютері до 30 хв.
  • Привчайте дітей до самообслуговування, формуйте трудові навички і любов до праці.
  • Не робіть із дитини лише споживача, хай вона буде рівноцінним членом сім'ї зі своїми правами і обов'язками.
  • Пам'ятайте, що діти - не просто продовжувачі ваших вмінь, знань, здібностей. Кожна дитина має право на реалізацію своїх потенційних можливостей і на власну долю.