Методичні рекомендації психолога з питань саморегуляції дій, самоосвіти та самовиховання

Категорія: Сторінка психолога

Методичні рекомендації психолога з питань саморегуляції дій, самоосвіти та самовиховання

Пам'ятка учневі із засвоєння навчального матеріалу

1. Налаштуй себе на засвоєння знань: дізнавшись тему, спробуй самостійно визначити зміст і обсяг інформації. Створи собі робочий настрій, підготуй усе необхідне для сприйняття і конспектування. 

2. Слухай активно: роби записи плану; основних висновків, цікавих фактів, а також питань, що в тебе виникли. 

3. Зберігай уважність і активність протягом усього уроку. Якщо втомився, включися в загальну психологічну розрядку, яку зазвичай створює вчитель. Якщо цього не відбулося, спробуй у найбільш зручний момент на кілька секунд розслабитися: обпертися на спинку стільця, зробити кілька глибоких видихів, виконати вправи для пальців і т. ін. 

4. Якщо тобі нецікаво слухати, намагайся активізувати свою увагу шляхом коригування й доповнення повідомлень учителя або однокласника своїми міркуваннями і прикладами, роблячи це, звичайно, не вголос. 

5. Після уроків переглянь законспектований матеріал і, якщо необхідно, уточни і розшир його за рахунок самостійної роботи з підручником. Такий прийом добре закріплює в пам'яті отриману інформацію. Гарне засвоєння матеріалу забезпечується не багаторазовим і незмінним повторенням, заучуванням, а активною роботою над матеріалом. Перед вивченням необхідно відтворювати в пам'яті той матеріал, на який доведеться спиратися, залучати учнів до самостійного «перевідкриття» знань. 

 

Методичні рекомендації психолога з питань саморегуляції дій, самоосвіти та самовиховання

Як готувати домашнє завдання

1. Усвідом важливість і мету домашньої роботи, викликай у себе інтерес до цієї роботи, застосуй прийом самонавіювання. Потри руки, ніби відчуваючи задоволення, посміхнися (це найголовніше) і скажи собі: «Мені дуже хочеться добре підготуватися до майбутніх уроків». 

2. Якщо прийом самонавіювання не спрацював, то залишається тільки одне: силою волі примусь себе сісти за стіл. 

3. Дотримуйся правил навчальної роботи: приступивши до роботи, не дозволяй собі відволікатися від неї;  усні завдання чергуй із письмовими; виконавши завдання з якого-небудь предмета, переходь до предмета, відмінного від попереднього (математика - історія - фізика); почни з легкого завдання, якщо ти повільно втягуєшся в роботу;нераціонально готуватися лише з тих предметів, із яких тебе повинні викликати. 

4. Не можна механічно заучувати текст: основа запам'ятовування — розуміння. Читаючи, виділяй головні думки, згадуй раніше вивчене, вичлени конкретні приклади, факти, з'ясуй значення незнайомих слів, склади план. 

5. Текст не читай кілька разів поспіль, а переказуй. Матеріал краще запам'ятається, якщо він закріплений у пам'яті в той же день. 

6. Якщо не можеш розв'язати задачу — не хвилюйся. Відклади її, а через деякий час візьмися за неї знову і тобі пощастить. 

7. Використовуй усе багатство підручника: звертайся до змісту; пам'ятай, що головні положення виділяються курсивом, розрядкою, «напівжирним» шрифтом; розглянь ілюстративний матеріал, користуйся довідковим матеріалом, прочитай питання перед вивченням матеріалу, а потім дай відповіді на них.

8. Займися самоконтролем — сам перевір виконання д/з. Цінний прийом самоконтролю — переказ вивченого матеріалу; головна форма самоконтролю — застосування отриманих знань на практиці.

 

Методичні рекомендації психолога з питань саморегуляції дій, самоосвіти та самовиховання

Як розвивати увагу

1.    Привчай себе працювати в різних умовах, навіть у шумній і відволікаючій обстановці.

2.    Вправляйся в одночасному спостереженні кількох об'єктів.

3.    Тренуйся в перемиканні уваги.

4.     Розвивай у себе силу волі. Дотримуйся принципу «потрібно», а не «хочу».

5.    Чергуй легкі і важкі справи, цікаві і нецікаві.

6.    Тренуй свою здатність до зосередження.

Постава, стан м'язів пов'язані з увагою. Чим більше ти зібраний, тим більше уважний. В індійських племенах дітей вчать сидіти тихо і дивитись, коли немає на що дивитись, слухати, коли навколо тихо. Це вважається найважчим випробуванням. Спробуй і ти.

Перед тим як заснути, пригадай усі події дня, що минув. Починати потрібно з пригадування невеликих відрізків часу, але спробувати пригадати все в усіх подробицях.

 

Як тренувати пам'ять

1.    Спочатку навчися концентрувати увагу. Слабка пам'ять — це нерідко слабка увага.

2.    Тренуй зорову пам'ять, намагаючись перед сном якомога яскравіше уявити деталі денних вражень. Вдивляйся в обличчя і намагайся потім пригадати деталі.

3.    Тренуй слухову пам'ять. Спробуй повторити сказане диктором з інтервалом у кілька секунд, як це робить перекладач-синхроніст. Учи напам'ять вірші, нехай невеликі уривки, але щодня.

 

Як розвивати мислення

1.    Хочеш бути розумним — навчися розумно запитувати, уважно слухати, спокійно відповідати і мовчати, коли немає що сказати.

2.    Знання не можна набути без мислиннєвих зусиль, але і саме мислення неможливе без знань. Розвивати мислення — це означає насичувати свій розум знаннями. Джерела знань можуть бути різноманітними: школа, книги, телебачення, люди. Вони дають інформацію про предмети та явища, про людину.

3.    Мислення починається з питань. Усі відкриття зроблено завдяки питанням «Чому?» і «Як?». Вчися ставити питання і шукай відповіді на них. Мислення активізується тоді, коли готові стандартні рішення не дають можливості досягти бажаного результату. Тому для розвитку мислення важливо формувати в себе вміння бачити предмет або явище з різних боків, помічати нове в звичному.

4.     Здатність помічати в предметі або явищі різні ознаки, порівнювати між собою предмети або явища — необхідна властивість мислення. Чим більшу кількість ознак, сторін об'єкта бачить людина, тим більш гнучке і досконале її мислення. Це вміння можна тренувати в іграх на кмітливість, у рішенні логічних задач і головоломок.

5.    Мислення й мова нерозривні. Обов'язкова умова розвитку мислення — вільне викладення прочитаного, участь у дискусіях, активне використання писемної мови, переказування іншому того, що не до кінця розумієш сам. Мислення — найскладніша робота. Для її виконання необхідна організованість, добре розвинена увага і пам'ять, спостережливість, працездатність.

Щоб працювати над собою, навчати себе, перш за все необхідно вивчити самого себе. Що ж вивчати в самому собі й чого самого себе навчатися? Корисно знати свої сильні і слабкі сторони, навчитися ширше використовувати свої сильні якості й переборювати слабкі шляхом систематичного тренування.