Адаптація дітей до школи (2021 -2022 н.р.)
26.01.2022
Administrator
Категорія: Сторінка психолога
Адаптація дітей до школи
(2021 -2022 н.р.)
Практичний психолог здійснює свою роботу відповідно до програми медико – психологічного супроводу дітей, які навчаються за науково- педагогічним проектом «Інтелект України». Дана програма забезпечує плановість, психологічну підтримку, систематичність процесу навчання дітей, формування здоров`язбережувальної компетентності в усіх суб`єктів освітнього процесу.
На першому етапі – «Психологічна готовність до школи», психологом школи проведено зустріч для батьків на теми: «Психологічні особливості дітей 6 – 7 річного віку», «Психолого – педагогічна готовність дитини до школи». На сайті школи ,на сторінці психолога ,розміщено презентацію «Готовність дитини 6-7 річного віку до навчання в 1 класі» а також методичні рекомендації по підготовці дитини до школи.
На другому етапі – «Адаптація до школи» розроблено методичні рекомендації для батьків і вчителів «Шкільна дезадаптація і пов`язані з нею труднощі навчання», «Умови успішної соціально – психологічної адаптації дитини до школи.
Проведено індивідуальні консультації для батьків, за запитом, по запобігання дезадаптації. За результатами психодіагностик проведено просвітницьку і консультативну роботу з педагогами з питань навчання і спілкування з окремими школярами і класом.
Для діагностування рівня адаптації учнів перших класів проведено такі дослідження:
1. Орієнтовний тест «Керна – Йєрасека».
Мета тесту – визначення інтелектуального розвитку дитини, розвитку моторики, уваги і навичок самостійної роботи, уміння працювати за зразком.
Показники
|
1 - А
|
1 - Б
|
1 - В
|
Високий рівень
|
13
|
15
|
14
|
Достатній рівень
|
9
|
8
|
9
|
Середній рівень
|
4
|
4
|
3
|
Початковий рівень
|
1
|
-
|
1
|
2. Диктант «Увага і сприймання» (Графічний диктант)
Показники
|
1 - А
|
1 - Б
|
1 - В
|
Високий рівень
|
16
|
17
|
17
|
Достатній рівень
|
7
|
6
|
7
|
Середній рівень
|
4
|
4
|
3
|
Початковий рівень
|
2
|
1
|
2
|
3. Анкета для оцінки рівня шкільної мотивації Н. Лусканової.
Показники
|
1 - А
|
1 - Б
|
1 - В
|
Висока навчальна мотивація
|
15
|
16
|
14
|
Позитивне ставлення до школи
|
10
|
12
|
13
|
Низька навчальна мотивація
|
1
|
-
|
|
4. «Будиночок» Гуткіної.
Вивчення довільності уваги, уміння орієнтуватися у своій роботі на зразок, просторового сприйняття сенсомоторної координації та тонкої моторики руки .
Показники
|
1 - А
|
1 - Б
|
1 - В
|
Високий рівень
|
12
|
15
|
14
|
Достатній рівень
|
12
|
12
|
10
|
Середній рівень
|
2
|
2
|
3
|
Низький рівень
|
-
|
-
|
-
|
5. Фігурний тест Торренса . Дослідження рівня розвитку уяви та креативності мислення.
Показники
|
1 - А
|
1 - Б
|
1 - В
|
Високий рівень
|
14
|
15
|
14
|
Достатній рівень
|
12
|
12
|
10
|
Середній рівень
|
-
|
1
|
1
|
Низький рівень
|
-
|
-
|
-
|
6. Визначення рівня шкільної тривожності за методикою Н.Ю.Максимова,Є.Л. Мілютіної. На основі виборів,зроблених дитиною, зроблено висновок про рівень тривожності.
1-А -3 учнів
1-Б-1учень
1-В-1учень
У період «первинної адаптації» основна робота вчителів, вихователів, психолога і батьків першокласників спрямована на швидке звикання дітей до школи, пристосування до неї, як до середовища свого розвитку і життєдіяльності, запобігання шкільній тривожності.
Психологом школи в кожному класі проводяться заняття (1 раз в тиждень) із корекційно- розвивальної програми «Подорож до країни Знань» яка спрямована на активізацію та стимулювання пізнавальної діяльності, розвиток емоційно-вольової та мотиваційної сфери, набуття комунікативних навичок і вмінь, навичок співпраці.
Психологічний супровід процесу адаптації дітей до навчання складається з розвивально – підтримуючого та корекційно-розвивального компонентів. Розвивально-підтримуючий компонент спрямований на підтримку адаптаційного потенціалу учнів, здійснюється в груповій формі, проводиться один раз на тиждень. Корекційно –розвивальний компонент, спрямований на підвищення адаптаційного потенціалу, має індивідуальну або групову форми роботи і проводиться з дітьми групи ризику шкільної дезадаптації. Для запобігання шкільної дезадаптації, за результатами діагностик і спостережень, спільно з вчителями проведено індивідуальні консультування для батьків дітей ,які мали прояви соціально-психологічної дезадаптації. Процес адаптації дітей до школи продовжується, дезадаптованих дітей не виявлено.