Узагальнення знань і вмінь з теми "Дієслово" (урок української мови, 4 клас)

20.10.2017   Administrator   Категорія: Методична скарбничка

( урок подорож з елементами ігор)

 

Тема. Узагальнення знань і вмінь з теми „ Дієслово"

 

Мета: - узагальнити й систематизувати набуті знання, з даної теми; розвивати вміння аналізувати й синтезувати мовні явища Закріпити навички правопису не з дієсловами, та особових закінчень, удосконалювати вміння розпізнавати часові форми дієслова та вміння правильно вимовляти дієслова з -ться, - шся.

 

- розвивати мову, спостєріжливість, пам`ять, увагу.

- Виховувати інтерес до вивчення рідної української мови.

Обладнання : картки з прислів’ями; схема морфологічного розбору дієслів; сигнальні картки (1 і 2 дієвідміна) , кросворди.

 

Хід уроку.

      І. Організація класу.

- Діти, поверніться до гостей, привітайтеся. Подумки побажайте добра присутнім гостям, усім людям і собі. Повертайтеся до мене, сідайте і почнемо працювати.

 

II. Оголошення теми, мети.

- Сьогодні в нас урок буде незвичайний, а незвичайний тим,що ми помандруємо на цьому чудовому кораблі.

 - Ми вже багато уроків працюємо з дієсловом. Навчилися розпізнавати дієслова, робити морфологічний аналіз, дізналися про словотворення дієслів різних часових форм.

Зошит свій я відкриваю

Та під нахилом кладу.

І від вас не потаю –

Ручку я ось так тримаю.

Сяду рівно, не зігнусь.

За роботу вмить візьмусь.

 

- Записуємо число, класна робота.

 

Хвилинка каліграфії.

- На хвилинку каліграфії, я пропоную відгадати ребус:

(малюнок берези,яка зображена на хмаринці, а з іншого боку каліграфічна хвилинка)

- Так, це березень.

- Перший весняний місяць, він має кілька назв.У березні починає рухатися сік-тож і кажуть: "місяць-соковик".

"Березоль", бо на березах розпускаються бруньки.  "Різнопогодник", бо березень примхливий: то дощ, то сніг, то мороз.



 

- Перша буква слова ” березень” – Б б.

- Запишіть, будь ласка, каліграфічно цей рядочок.

Б  б бе ер ень за еб березень

- Доберіть спільнокореневі слова (береза, березовий).

- Чому вони є спільнокореневі?(Тому, що в них є спільна частинка).

- Яка? (берез)

- Придумайте речення із словом березень. Запишіть і підкресліть головні члени речення.

- Які головні члени речення ви підкреслили?

 

Узагальнення й систематизація вивченого.

  • Як ви гадаєте чи все є для того, щоб корабель вирушив у плавання?

  • Чого не вистачає? (вітрил)

  • Щоб кожне вітрило з’явилося нам потрібно виконати правильно завдання.

Отже, Ви готові? Вирушаємо. Перше наше завдання.

 

1. „Бліцоптування”

-Що таке дієслово?

- Яким членом речення найчастіше є дієслово?

- Як називається початкова форма дієслова?(неозначена форма дієслова).

- На які питання відповідає неозначена форма дієслова?

- Які часові форми дієслова ви знаєте ?(минулий, теперішній, майбутній час).

- Коли можна визначити рід дієслова?(якщо воно в однині минулого часу).

- На скільки дієвідмін поділяються дієслова?

- Як визначити дієвідміну дієслова?(поставити його у формі 3-ї особи множини теперішнього часу).

-Назвати дієслово теперішнього часу 1-ї особи множини.(ми малюємо)

  • Як пишеться дієслово  розкриває ц" а ?

 

(Молодці, з цим завданням ви справилися чудово, а зараз ми дізнаємося як ви справитесь із другим завданням)

2. „Мовна розминка"

Групова робота

(Учні отримують картки із словами. я роздаю кожній групці завдання, по-моєму сигналу починаємо виконувати. – яка групка справиться найтихіше і найшвидше).

Завдання: Потрібно слова так розставити,щоб вийшло прислів’я. В дієсловах визначити час.

 За гроші розуму не купиш.

 Умій сказати, умій і змовчати.

 Зійшов сніжок – берись за плужок.

Весна ледачого не любить.

Грак прилетів - через місяць зійде сніг.

Спить , як мокре горить.

 

 

Отже, дієслова можуть бути у формі минулого, теперішнього, майбутнього часу або в неозначеній формі.

 

Завданням справилися на нашому кораблі з’являється 1-е вітрило. І він помаленько рушає. Ми рушаємо далі до наступного завдання .

 

3. “Зоровий диктант”

Показую слова на листочках.

Закінчилася, набридла, пригріє,потечуть, зазеленіє, зацвітуть, славим, співаєм, зустрічаєм, прилетіли, дзвенить, милуємось, бринять.

 

- Перечитайте слова, до якої частини мови вони належать?

- Про яку ситуацію йдеться . Складіть і запишіть 5-7 речень, пов’язані між собою за змістом, підкресліть присудки.

  

До якої частини мови належать присудки?

У реченні дієслова виконують роль присудка.

 

Із 2-им завданням ми справилися, на нашому кораблі з’являється ще одне вітрило.

 

Острів Відпочинок.  Фізкультхвилинка.

Отже, ми прибули на острів Відпочинок.

- Вийдіть всі із-за парт, я буду вам читати текс, коли ви почуєте дієслова, ви підстрибнете і сплеснете у долоні.

Синіє небо. На ньому золоте сонце сипле скрізь гарячими блискучими бризками. По шляху біжать струмочки. Вони дзвенять, підстрибують, танцюють, весело щось бубонять. Залишався проти сонця гай. Дерева стоять у блискучих краплях.

Густішою стіною сплелося жито. Поміж його стеблами синіють волошки. Гудуть бджоли. Високо в небі кричить чайка. Ось вона блиснула на сонці срібним крилом і зникла.



 

4. „Мудреці".

Ми трішки відпочили, а зараз давайте подумаємо.

-Два учні аналізували кількість слів у реченні і засперечалися :

один стверджував, що слів шість, а інший, що слів – п’ять. Хто правий ?

Мудрим ніхто не родився, а навчився.

-Якого правила не знав другий учень?

-Як пишеться частка не з дієсловами?

-Складіть речення на це правило і запишіть його. Зачитайте .


 

5. „Знайдіть загублені букви" (сигнальні картки)

- Гор...ш, сто...ш, воз...ш,  бер…ш, нос ..ш, лет...ш.

 

6. „Морфологічна".

 

-(Розбір дієслова як частини мови).

-Запишіть речення:

Наш корабель пливе по океану.

-Розберіть дієслово (за схемою).

 

  1. Підсумок уроку.

-Ось і добігла докінця наша подорож.

- Яку частину мови ми закінчили вивчати?

- За чим змінюється дієслово?(за числами, часами і за родами у мин.ч.)

- Які називається початкова форма дієслова?( неозн. форма)

- Як пишеться не з дієсловами? (окремо).

(Дітки нам сонечко посміхнулося і я вам бажаю гарного настрою на весь день)

 

  1. Домашнє завдання.

-виписати з орфографічного словника по п’ять  дієслів першої і   

другої дієвідміни.

- С. 81, вправа 155 за підручником.

На цьому наш урок завершений. Дякую всім за співпрацю.